Slovo k povzbuzení na neděli 7. září 2025, na 23. neděli v mezidobí – C

1. čtení: Mdr 9,13-19
Žalm: Ž 90
2. čtení: Flm 9b-10.12-17
Evangelium: Lk 14,25-33

Milé sestry, milí bratří,

 

jestliže spojujícím tématem biblických čtení minulé neděle byla především pokora, tak dnes je jím moudrost. Samozřejmě ne jako protiklad pokory, ale jako její součást, předpoklad a důsledek zároveň.

 

První čtení je z deuterokanonické knihy Moudrosti, nejmladší knihy Starého Zákona. Vzniká mezi židy žijícími v helénském prostředí v 1. století před Kristem a je již psána řecky. Předkládá tak nejmladší a v jistém smyslu i nejrozvinutější biblické vnímání moudrosti, navíc takové, které již zakomponovalo konfrontaci s okolním světem, setkání s velkou moudrostí antickou.

Možná i proto se v dnešním úryvku mimo jiné odrazilo pro řeckou filozofii tak příznačné napětí mezi duchem a hmotou, duší a tělem («Vždyť porušitelné tělo duši zatěžuje a pozemský příbytek utlačuje mysl plnou starostí»).

Ale ještě důležitější než řešení tohoto metafyzického problému je pro starozákonního svatopisce vědomí nedostatečnostilimitů pouze lidské moudrostiS námahou luštíme smysl pozemských věcí, nesnadno nalézáme to, co je nejvšednější»). Z toho pak vyplývá vyznání potřeby osvícení shůry, potřeby osvícení Božím duchem. Bez něho se člověk v poznávaném jen stěží vyzná a ještě nesnadněji se dopátrá jeho smyslu, je přesvědčen svatopisec («Kdo poznal tvou vůli, když jsi mu nedal moudrost a z výšin neposlal svého svatého ducha?»).

První čtení nám tak připomíná známou pravdu, přesvědčení společné snad všem teistickým náboženstvím: Aby lidská mysl mohla lépe rozeznat dobro od zlapravdu od lži a aspoň trochu poodhalit smysl věcí a jevů, potřebuje – vedle vnitřního světla a světla vyzařujícího ze skutečnosti samé – ještě světlo shůry, světlo Boží, světlo duchovní.

Moudrost Boží sestupuje do lidského srdce různými, a často tajemnými způsoby. Biblické náboženství věří, že tradovaná dějinná zkušenost s Bohem, tedy zkušenost dějin spásy, jak nám ji předává Písmo, je k reálnému najití Boží moudrosti dobrou, nejsnazší možnou cestou.

Novozákonní křesťanství přidává, že Boží Moudrost se přímo vtělila v Ježíši Kristu. Že evangelium a jeho moudrost (kříže) se staly nejvýmluvnějším odrazem Boží věčné moudrosti mezi námi.

Proto skutečná, Boží moudrost člověka nikdy nemůže být v protikladu k moudrosti Pána Ježíše, k moudrosti jeho kříže, jeho evangelia, k moudrosti skutečné lásky.

A jestliže už starozákonní člověk se měl nechat Boží moudrostí nadchnout a jí přizpůsobit svůj životA tak se upravilo chování těch, kdo jsou na zemi, lidé se naučili… a moudrostí se zachránili»), o co více by se měl novozákonní člověk nadchnout pro moudrost Ježíšovu. Evangelium – koncentrující se v tajemství vtělení Boží lásky («Bůh tak miloval svět, že nám dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný») – je tak nejdůležitějším kritériem jakékoli lidské moudrosti, kritériem, zda naše moudrost je aspoň nějak Bohem inspirovaná. A zároveň je zdrojem jejího nového světla a síly.

 

Žalm je vždy modlitebním rozvinutím čtení prvního. Dnešní devadesátý zvlášť jasným. «Nauč nás počítat naše dny, ať dojdeme k moudrosti srdce» se modlí. Pomíjivost světa i našeho vlastního pozemského života – «Uchvacuješ je, jsou jako ranní sen, podobají se pučící trávě: Zrána kvete a bují, večer je skosena a vadne» – je výzvou k hledání a dosahování moudrosti srdce. Reflexe vlastní pomíjivosti nás má přivést k touze čas svého života moudře využítLet života člověka je úhrnem sedmdesát, u toho, kdo je při síle osmdesát» říká žalm v jiném verši). Využít čas života máme ovšem k dobru, jím zkusit naplnit svůj pozemský život, žít pro Boha, lidi a svět, pod neustálým pohledem do věčnosti (sub specie aeternitatis).

 

V evangeliu dnes slyšíme několik na sebe navazujících Kristových výroků. Jejich spojníkem je výzva klást všechno a všechny ve srovnání s Bohem na druhé místoKdyž někdo přichází ke mně a neklade svého otce, svou matku, ženu, děti bratry a sestry – ano i sám sebe – až na druhé místo, nemůže být mým učedníkem»). Hierarchie hodnot, řekli bychom dnes.

Primát vztahu s Bohem nejenže neneguje ostatní vztahy a hodnoty, ale chce je posvětitobohatit. Vztah s Bohem je přeci vztahem k plnosti dobra a lásky, jíž Bůh je. A milovat nejprve Lásku a pak láskou vše a všechny se navzájem nejenže nevylučuje, ale naopak, z prvního vyvěrá druhé.

Kladení všeho v konfrontaci s Bohem-Láskou až na druhé místo je také jedním z předpokladů skutečné svobody člověka. Má-li člověk dobro – to nesobecké, nezištné, vztahující se a sloužící – jako svou první lásku, pak má větší naději zůstat svobodný od všech protikladných tlaků.

Kdo si zamiloval dobro – to skutečné – nemůže nemilovat lidi, protože milovat dobro znamená chtít mít rád Boha, lidi a svět. A i v tom je svoboda.

 

Druhé čtení můžeme číst jako výmluvný příklad aplikace moudrosti evangelia, primátu dobra a lásky, primátu nesoucího s sebou vždy i nějaký kříž, oběť z lásky. Svatý Pavel ve svém listě vyzývá Filemona, bohatého křesťana z Kolos, aby se vzdal svého práva potrestat uprchnuvšího otroka Onezima a k jeho prospěchu ho přijal «jako drahého bratra».

I toto – vzdání se svého práva v prospěch bratří a sester – k opravdové moudrosti patří. Protože patří k lásce, k opravdovému zamilování si dobra v prospěch druhých.

 

Milé sestry, milí bratří, kéž nás tak dnešní čtení povzbudí k touze po moudrosti. Která je darem osvícení shůry, která je darem plynoucím ze setkávání se s Bohem-Láskou, s Pánem Ježíšem. Kéž by nás dnešní biblická čtení povzbudila aktivnímu hledání moudrosti, která je jiskrou a světlem lásky. Moudrosti, která hledá dobro více než cokoli jiného, a chce ho konat za všech okolností. Což je v posledku nalezením Boha.

 

A na závěr snad dovolte ještě jednu, snad aktuální poznámku. Nejednou dnes slýcháváme o nebezpečí různých ideologií, ať jsou jakékoli provenience a různého zabarvení. Mluví se o nich, každý to ví, je to pravda. Byť „ideologií“ se na druhou stranu nálepkuje ledacos, třeba i jen odlišný názor. I proto si je dobré připomenout, v čem taková skutečná ideologie spočívá: Asi především v tom, že něco dílčího – dílčí pravdu, anebo polopravdu či dokonce lež – povýší nade vše, absolutizuje a učiní jediným cílem a kritériem lidských snah. I s tím, že ona dílčí pravda může být sama o sobě i dobrá. Jenže není prostě jediná.

A právě v tom jsou ideologie ohrožením moudrosti, má-li moudrost spočívat v touze po skutečném dobru. K moudrosti a skutečné lásce totiž patří přát dobro principiálně všem a všemu, a v rámci možností se o ně také snažit, s Boží pomocí. A to i za cenu různých křížů a ztrát, vzdání se uplatnění vlastních práv, je-li to ku prospěchu druhých a světa. To předpokládá chtít nevidět jen sebe a jen  svým pohledem vnímat svět, což ovšem ideologie právě často činí.

Ježíšovo evangelium – apel k moudrosti kříže, k moudrosti lásky – nás tak, věřím, chce osvobodit i od všech možných i nemožných ideologií.

stáhnout pdf


„Nedělní povzbuzení“ – archiv