Slovo k povzbuzení na neděli 30. listopadu 2025, na První neděli adventní – A

1. čtení: Iz 2,1-5
Žalm: Ž 122
2. čtení: Řím 13,11-14
Evangelium: Mt 24,37-44

Milé sestry, milí bratří,

 

adventadventus, „příchod“ – by měl být dobou naší každoroční přípravy na příchod Páně. Zaprvé na oslavu jeho příchodu, který už nastal, na oslavu Kristova narození o Vánocích. A zadruhé na příchod Páně, který teprve nastane, na Kristův příchod ve chvíli naší smrti a na jeho slavný příchod na konci světa. Oba tyto rozměry se adventem prolínají a vzájemně se doplňují. Přičemž příprava na budoucí Kristův příchod nás provází především na začátku adventu, zatímco přípravy na Vánoce se týká spíše jeho druhá část.

V adventním čase by mělo jít o naši přípravu na oba Kristovy příchody. Což se může dít jen v živém vztahu s ním. Proto kýženým naplněním adventu nemůže být nic jiného než zase příchod Krista Ježíše, jeho nový příchod do našeho srdce a našeho života.

 

Dnes jsme všichni společně opět na začátku adventu. Každý začátek bývá zpravidla nějakou novou příležitostí, možností otevření nového, kéž by lepšího a Božštějšího. To platí i pro začátek adventu, možná i trochu prvoplánovitě, adventem začíná nový liturgický rok. Kéž by i něco nového, lepšího v nás a našem životě.

I k tomu nám zaznívá dnešní Boží slovo

 

V prvním čtení jsme slyšeli krásné Izaiášovo proroctví. Poprvé zaznělo v polovině 8. století př. Kr., v době stále více hrozícího asyrského nebezpečí pro celý Izrael. Tehdy prorok pronesl (možná i částečně nevědomky) zaslíbení, že Mesiáš přijde a co jeho příchodem nastane: «Na horu s Hospodinovým domem budou proudit všechny národy… a řeknou „Ať nás naučí svým cestám, choďme po jeho stezkách“… Zkují své meče v radlice a svá kopí ve vinařské nože. Nezdvihne již meč národ proti národu, válce se již nebudou učit».  

V evangeliu zazněla Kristova slova o tom, co nastane, až podruhé přijde ve slávě, a výzva k bdělosti: «Bude to právě tak jako v době Noemově… Jedna bude vzata, druhá ponechána… Jeden bude vzat, druhý ponechán… I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete».

Čteme-li oba biblické úryvky takto za sebou, propojíme-li je mezi sebou, tušíme, že právě míra naplnění Izaiášova proroctví se může stát jedním z kritérií, kdo nakonec bude vzat a kdo ponechán, kdo spasen a kdo shledán lehkým, a to ze všech stavů a situací, v nichž se jen lidé mohou nacházet.

Překutí mečů a kopí, bojových nástrojů k zabíjení druhých, v radlice a vinařské nože, v zemědělské nástroje k péči o půdu a stromy a obstarávání obživy pro lidi, je totiž krásným obrazem a působivou metaforou, v čemže by měla spočívat proměna srdce člověka způsobená skutečným setkáním s Mesiášem: Měla by způsobit, že agresivita člověka, jeho touha po ovládání světa a druhých lidí se změní, promění a transformují. A to v něco dobrého. V to, co nezabíjí, ale naopak přináší užitek a živí. Že meče a kopí z života člověka zmizíobjeví se radlice a vinařské nože.

Proměna agresivity a sobectví v mírumilovnost a užitečnou dobrotu, byť třeba i jen postupná a nedokonalá, by proto měla být jedním z prvních a nejpodstatnějších ovocí křesťanství. Jedna z příčin otevírající věčnou spásu. Jeden z důvodů radosti ze života, a především přežitelnosti světa. Tato dobrá proměna by měla být jedním z nejdůležitějších předmětů všech našich snah a tužeb: Nechtít být zlým a sobeckým, ale dobrým a altruistickým. Nechtít být agresorem, ale pokorným pomocníkem, evangelijním tvůrcem pokoje.

Izaiášův obraz můžeme vnímat jako předobraz evangelijního uskutečnění ctnosti mírnostimírumilovnosti. Ta se latinsky zpravidla nazývá patientia. Slovo není však odvozeno od pax, „mír“, ale od patior, „trpět“, „snášet“. Proto také znamená i trpělivost. Že právě tímto slovem je nazvána ctnost mírnosti, je nejspíš proto, že snaha o mír a smír někdy s sebou přináší nutnost i něco snést, vytrpět, někdy i umění prohrát. Z lásky. Zejména v méně důležité věci, aby zvítězila ta důležitější: láska.

Npaříklad Lactantius, starokřesťanský rétor a autor 2. poloviny 3. a začátku 4. století, někdy nazývaný „křesťanským Ciceronem“, ve svých Institutiones Divinae definuje ctnost mírumilovnosti, volně přeformulováno, jako schopnost řešit konflikty pokojně a laskavě, i když protistrana jedná agresivně a zle, jako ctnost, která se nikdy nenechá zlomit k praktikám neřestné zloby. Velmi sugestivně a expresivně právě tuto Lactantiovu tezi zobrazil Pieter Breugel na jedné své perokresbě: Vidíme celou řadu pitoreskních a agresivních výjevů, uprostřed dole zůstává zcela v klidu a s křížem v ruce krásná žena s nápisem Patientia, ctnost mírumilovnosti, pod ní je napsán příslušný citát z Lactantia.

Jistě, v praxi je to často mnohem složitější. Ale jako ideál by měla být mírumilovnost naším jasným cílem a preferovaným postojem. I prakticky. Protože evangelijním. Zejména pro těžké a konfliktní situace, často také plné bizarních a pitoreskních výjevů.

Proto bychom o mírumilovnost, o proměnu našich vnitřních nožů a kopí v radlice a ve vinařské nože, měli s pomocí Boží usilovat. Setkáním s Kristem v jeho tajemných přítomnostech. Zvlášť nyní v adventu. Proměna nástrojů ničení a ubližování v nástroje laskavé a pomáhající navíc může být oním kýženým, požehnaným a Božím „dílem jednotlivce“ v dějinách celku. Naším nepatrným příspěvkem k přežitelnosti světa.

 

Jak si takovou proměnu snad lépe představit, nám napovědělo i dnešní druhé čtení z Listu Římanům. Vedle praktických výzev jako «odložme skutky temnoty» nebo «veďme počestný život jako ve dne; ne v hodováních a pitkách, ne v necudnostech a prostopášnostech, ne ve sváru a závisti» ve něm zazněl i krásný obraz: «Oblečte se v Pána Ježíše Krista».

Šaty dělají člověka, se říkává. Do jisté míry je to pravda, zejména pochopíme-li šaty jako metaforu všeho, skrze co se svým okolím komunikujeme, co do okolního světa vyzařujeme. Jakou svou tvář světu a lidem kolem sebe nabízíme, do jakého jednání se halíme.

Obléci Pána Ježíše pak možná není nic jiného než zkusit vzít za svůj jeho životní styl (jeho life style, chceme-li), jeho tvář a tvar. A jimi je láska, která umí i prohrávat, láska až na kříž. Docela konkrétně a hmatatelně.

 

Milé sestry, milí bratří, na začátku adventu zaznívá každoročně mnoho různých podnětů. Asi ale nemá smysl dělat nějaký jejich výčet. Advent jako takový – se svou symbolikou čekání na světlo ve tmách, se svými zpěvy, bohoslužbou a snad i atmosférou – je jedním velikým pozváním. K proměně, změně, jak naznačila dnešní biblická čtení. Zkusme toto pozvání i letos přijmout, aspoň nějak…

Už jen proto, že se všichni znovu potřebujeme nadchnout pro dobro, pro Boha, pro druhé lidi a pro svět, pro skutečné kráčení po Božích cestách za všech okolností. Možná v tom potřebujeme i znovu v začít. Což se dle Izaiáše nejlépe může dít na Hospodinově hoře, u Pána Ježíše, v jeho laskavém světle.

A proto, slovy Pavlovými, «odložme skutky temnoty a oblečme se do výzbroje světla». Nebo to aspoň trochu zkusme

stáhnout pdf


„Nedělní povzbuzení“ – archiv